top of page

AANGIFTE
NALATENSCHAP

België
en/of

Spanje

bomen

Heeft U recent een dierbare verloren?

Er moet aan veel - vaak op korte termijn - gedacht worden bij het overlijden van een dierbare. Voor velen zijn formaliteiten in het kader van de aangifte nalatenschap een blok aan hun been.

Wij kunnen u bijstaan bij het opstellen en indienen van de aangifte nalatenschap in België, en of het afwikkelen van de nalatenschap in Spanje.



 

Weetjes

Herdenkingskaars

Aangifte Nalatenschap België

  • Bij overlijden in België moet de fiscale aangifte nalatenschap worden ingediend binnen de vier maanden na het overlijden.

  • Bij overlijden in het buitenland wordt voornoemde termijn verlengd met één maand (bij overlijden binnen Europa), of twee maanden (bij overlijden buiten Europa).

  • Het is een misvatting dat enkel een notaris de aangifte nalatenschap kan/moet indienen (ereloon op basis van bruto-erfdeel aangevuld met dossierkosten enz.). De aangiften kan ook door uzelf, of een andere deskundige worden ingediend (ereloon van een andere deskundige wordt meestal berekend op basis van de tijd die aan uw dossier wordt besteed). 

  • Het eerste cruciale document is "de akte van overlijden". 

  • Wanneer de overledene een huwelijkscontract of testament heeft, of wanneer onbekwame erfgenamen tot de nalatenschap komen, moet het attest van erfopvolging verplicht worden opgemaakt door de Notaris. In alle andere gevallen kan dit worden bekomen via het lokale registratiekantoor.

  • Er kan gekozen worden voor de schatting van het onroerend goed door een beëdigd schatter, doch is dit geen verplichting.

  • Op moment van overlijden worden alle rekeningen geblokkeerd op naam van de erflater, op naam van de echtgeno(o)t(e), of deze aangehouden in onverdeeldheid. 

  • Voor het opstellen van de aangifte nalatenschap zal een goed overzicht nodig zijn van het (volledige) vermogen van de erflater, zowel in binnen- als buitenland. Daarnaast dienen wij uiteraard te beschikken over de identiteitsgegevens van erflater en (alle) erfgena(a)m(en), en gegevens zoals huwelijkscontract, testament, enz.

​

Geen zorgen. Wij helpen u graag verder ! 

​

U kan zelf een afspraak inplannen via de contactpagina.

Doodskisten-For-Sale

Specifiek voor Aangifte Nalatenschap in Spanje (door residenten België)

  1. Voor residenten in België (met roerend of onroerend vermogen in Spanje) moet de aangifte nalatenschap worden ingediend binnen de 6 maanden na overlijden.

  2. Elke erfgenaam moet beschikken over een NIE-nummer. Dit nummer kan bekomen worden in Spanje, of op het consulaat te Brussel.

  3. Een aantal documenten zullen moeten beëdigd vertaald worden naar het Spaans, en voorzien van apostille.

  4. De originele bankattesten moeten opgevraagd worden in Spanje.

  5. In Spanje moet niet alleen een aangifte nalatenschap worden opgemaakt maar voorafgaand aan deze aangifte zal "de akte van aanvaarding en toewijzing" worden opgesteld. Daarnaast zal ook onroerend goed moeten worden ingeschreven in het eigendomsregister, moeten de nutsvoorzieningen worden overgezet op naam van de erfgenamen en moet naast eventuele erfbelasting ook 'plus valia' betaald worden (een regionale belasting op de meerwaarde van de bouwgrond)

  6. De erfbelasting op onroerend goederen in Spanje kan verrekend worden met de betaalde erfbelasting in België.

  7. Veelal zal moeten gewerkt worden met een volmacht die ons toelaat de nalatenschap in Spanje af te wikkelen.

​

Geen zorgen. Wij helpen u graag verder !

​

U kan zelf een afspraak inplannen via de contactpagina

bottom of page